Jezdecký klub Srpek - vydané územní rozhodnutí zrušeno Krajským úřadem Jihomoravského kraje

04.09.2017 21:38

Dne 24. 7. 2017, Krajský úřad Jihomoravského kraje, odbor územního plánování a stavebního řádu (dále jen KrÚ), pod sp. zn. S – JMK 38275/2017/OÚPSŘ vydal

R O Z H O D N U T Í   čj.MK 106729/2017

kterým ve výroku  II. KrÚ zrušil rozhodnutí Městského úřadu Kuřim, odboru stavebního a vodoprávního, vydané dne 23. 12. 2016, kterým bylo povoleno umístění stavby označené jako „Jezdecký klub Srpek“

 

Důvody pro zrušení rozhodnutí byla jeho nezákonnost, neboť:

1)    stavební úřad MěÚ Kuřim, nepostupoval v řízení ani při vydání napadeného rozhodnutí v souladu s právními předpisy, (viz str. 6 Rozhodnutí) a to zejména proto, že nebyla doložena závazná stanoviska dotčených orgánů a to závazné stanovisko:

·         podle ust. 40 odst. 4 písm. d) zákona č. 13/1997 Sb o pozemních komunikacích (realizace stavby vyžaduje řešení místních a účelových komunikací)

·         podle ust. § 12 odst. 2 zákona č. 114/1992 Sb. o ochraně přírody a krajiny (záměr vyžaduje posouzení zásahu do krajinného rázu)

·         podle ust. § 11 odst 3 zákona č. 201/2012 Sb., o ochraně ovzduší (chov koní i mini ZOO představují stacionární zdroje znečištění a jejich umístění je podmíněno vydáním souhlasného stanoviska orgánu ochrany ovzduší).¨

 

2)    Došlo k závažnému procesnímu pochybení stavebního úřadu. Územní řízení, týkající se záměrů, pro které bylo vydáno stanovisko k posouzení vlivů provedení záměru na životní prostředí, je „navazujícím řízením“ a oznamuje se veřejnosti konání veřejného ústního jednání veřejnou vyhláškou, která musí být vyvěšena nejméně 30 dnů předem, což stavební úřad neučinil. Navazující řízení se vždy považuje za řízení s velkým počtem účastníků podle správního řádu.

 

3)    KrÚ konstatoval, že odůvodnění přezkoumání žádosti o vydání územního rozhodnutí podle jednotlivých písmen § 90 stavebního zákona je nekonkrétní a tudíž nepřezkoumatelné, což má za následek jeho nezákonnost.  Zejména je zcela nedostatečné odůvodnění souladu s územním plánem, které je v rušeném Rozhodnutí pouze obecné, vlastní posouzení stavby s konkrétními podmínkami funkční a prostorové regulace zcela chybí.

 

Věc se tedy vrátila stavebnímu úřadu v Kuřimi, který pro další řízení nechá dokumentaci pro vydání územního rozhodnutí doplnit minimálně o chybějící závazná stanoviska dotčených orgánů (viz výše). Vyjádření odboru životního prostředí MěÚ Kuřim, ze dne 10.6. 2016 a 2. 9. 2016, že se záměr nedotýká zájmů chráněných zákonem č. 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny posoudil odbor životního prostředí Krajského úřadu JMK z pozice nadřízeného orgánu a konstatoval, že je nezbytné posoudit krajinný ráz a že absence závazného stanoviska dle §12 odst. 2 zákona č 114/1992 byla pochybením.

 

Dále bude nutné, aby stavební úřad napravil procesní nedostatky při oznámení územního řízení a také, aby své rozhodnutí řádně, konkrétně a přezkoumatelně odůvodnil. Uvážíme-li, kolika vážných pochybení a nezákonností se stavební úřad v daném řízení dopustil, je otázkou, zda se jich mohl dopustit neúmyslně a zda budou proti příslušným úředníkům na stavebním úřadu a odboru životního prostředí vyvozeny odpovídající sankce

Ve výroku I. KrÚ rozhodl o zamítnutí odvolání spolku Kuřim pro lidi, z.s. a to z důvodu jeho údajného „opožděného podání“. Odůvodnění výše citovaného rozhodnutí KrÚ: „Rozhodnutí bylo na úřední desce MěÚ Kuřim vyvěšeno dne 23.12.2016, dnem doručení tak byl 7.1.2017 a posledním dnem odvolací lhůty 22.1.2017. Odvolání spolku Kuřim pro lidi bylo na podatelnu MěÚ Kuřim doručeno dne 23.1.2017. Jedná se tudíž o odvolání opožděné.“

Výrok I. napadeného rozhodnutí a jeho odůvodnění je v příkrém rozporu s právními předpisy a z tohoto důvodu podala advokátní kancelář Frank Bold, která zastupuje v tomto řízení spolek Kuřim pro lidi, z.s. podnět k přezkumnému řízení k nadřízenému orgánu, tj. k Ministerstvu pro místní rozvoj.

Odůvodnění pro přezkumné řízení je pochybení KrÚ v posouzení opožděnosti podání odvolání. Posledním dnem odvolací lhůty byl dle citovaného odůvodnění den 22. 1. 2017. Tento den však připadl na neděli. Dle § 40 odst. 1 písm. c) zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „správní řád“) přitom platí, že „připadne-li konec lhůty na sobotu, neděli nebo svátek, je posledním dnem lhůty nejbližší příští pracovní den; to neplatí, jde-li o lhůtu určenou podle hodin“. Vzhledem k tomu, že poslední den lhůty připadl na 22. 1. 2017, což byla neděle, odvolání bylo v souladu se správním řádem možné podat nejpozději v pondělí 23. 1. 2017, což byl nejbližší příští pracovní den. V tento den také bylo odvolání podáno, což potvrzuje v rozhodnutí sám Krajský úřad Jihomoravského kraje. Odvolání proto bylo podáno včas.

Z výše uvedeného jednoznačně plyne, že se krajský úřad při posuzování opožděnosti podaného odvolání dopustil hrubého pochybení, když odvolání zamítl dle § 92 odst. 1 správního řádu jako opožděné, neboť k tomuto postupu nebyly splněny zákonné předpoklady, tj. marné uplynutí lhůty pro odvolání.

O dalším vývoji řízení Vás budeme průběžně informovat na stránkách srpek.webnode.cz

 

Milada Kadlecová, jménem spolku Kuřim pro lidi, z.s.

Plné znění Rozhodnutí Krajského úřadu JMK najdete zde


Vytvořte si webové stránky zdarma! Webnode